《Paṭhamapuññābhisandasuttaṃ》(第一福德盈滿經)
51. Sāvatthinidānaṃ.
事緣發生於舍衛城。
Sāvatthi:舍衛城
Nidānaṃ:緣起、開始處
Cattārome, bhikkhave, puññābhisandā... saṃvattanti.
比丘們,有此四種福德盈滿(puññābhisanda),是善業盈滿(kusalābhisanda),是快樂之資糧(sukhassāhāra),是趣向善趣(sovaggikā),有快樂的果報(sukhavipākā),導向天界(saggasaṃvattanikā),能導致所欲、所愛、所悅、所益與快樂。
Cattāro ime:這四種
Puññābhisandā:福德盈滿、福業積聚
Kusalābhisandā:善業盈滿
Sukhassāhārā:快樂的資糧(養分)
Sovaggikā:趣向善趣的(sugati)
Sukhavipākā:果報為樂的
Saggasaṃvattanikā:導向天界的
Iṭṭhāya, kantāya, manāpāya, hitāya, sukhāya:所欲、所愛、所悅、所益、所樂
Katame cattāro?
哪四種呢?
Katame:哪一些?
Cattāro:四種
第一項:衣服的正用
Yassa, bhikkhave, bhikkhu cīvaraṃ paribhuñjamāno appamāṇaṃ cetosamādhiṃ upasampajja viharati…
比丘們,若有一位比丘,在受用衣服(cīvara)時,入於無量的心定(appamāṇaṃ cetosamādhiṃ)而住,
Yassa… bhikkhu:若有一位比丘
Cīvaraṃ:衣服、僧衣
Paribhuñjamāno:正受用、使用
Appamāṇaṃ cetosamādhiṃ:無量的心定(指四無量心或心廣無邊)
Upasampajja viharati:證入而住(達成並持續住於此定中)
…appamāṇo tassa puññābhisando… saṃvattati.
…他的福德盈滿是無量的,是善業盈滿,是快樂之資糧,趣向善趣,有快樂果報,導向天界,導致所欲、所愛、所悅、所益、所樂。
Tassa:他的
Puññābhisando:福德積聚
第二項:飲食的正用
Yassa, bhikkhave, bhikkhu piṇḍapātaṃ paribhuñjamāno…
比丘們,若有一位比丘,在受用托缽食(piṇḍapāta)時…
Piṇḍapāta:托缽食、食物
Paribhuñjamāno:正受用
第三項:住所的正用
Yassa, bhikkhave, bhikkhu senāsanaṃ paribhuñjamāno…
比丘們,若有一位比丘,在受用住所(senāsana)時…
Senāsana:住所、坐臥之處
Paribhuñjamāno:正受用
第四項:醫藥的正用
‘‘Yassa, bhikkhave, bhikkhu gilānappaccayabhesajjaparikkhāraṃ paribhuñjamāno appamāṇaṃ cetosamādhiṃ upasampajja viharati…
比丘們,若有一位比丘,在受用病緣所需的醫藥資具時,入於無量心定而住,
Yassa, bhikkhave, bhikkhu:若有一位比丘,比丘們
Gilānappaccaya:「病緣」;病者所需之資具(醫藥用品)
Bhesajjaparikkhāraṃ:「醫藥資具」,如飲片、湯藥、草藥等
Paribhuñjamāno:受用、正使用
Appamāṇaṃ cetosamādhiṃ:「無量的心定」,如慈、悲、喜、捨四無量心,或更廣之心量定
Upasampajja viharati:「證入而住」,進入該定並住於其中
…appamāṇo tassa puññābhisando… saṃvattati.
……那他的福德盈滿即是無量的,是善業盈滿,是快樂的資糧,是導向善趣、有快樂果報、導向天界的,並將導致所欲、所愛、所悅、所益與快樂。
Tassa:他的
Puññābhisando:福德的盈滿(積聚)
其餘如前:Kusalābhisando, Sukhassāhāro, Sovaggiko, Sukhavipāko, Saggasaṃvattaniko, Iṭṭhāya Kantāya Manāpāya Hitāya Sukhāya
Ime kho, bhikkhave, cattāro puññābhisandā… saṃvattanti.
比丘們,這四種福德盈滿,是善業盈滿,是快樂的資糧,是導向善趣、有快樂果報、導向天界的,並將導致所欲、所愛、所悅、所益與快樂。
Ime cattāro:這四種
Puññābhisandā...:完全重述前面功德果報之總結語
Imehi ca pana, bhikkhave, catūhi puññābhisandehi... na sukaraṃ puññassa pamāṇaṃ gahetuṃ gaṇetuṃ.
比丘們,對於具足這四種福德盈滿、善業盈滿的聖弟子來說,是無法測量或計算其福德的。
Imehi catūhi puññābhisandehi:這四種福德盈滿
Samannāgatassa:具足者
Ariyasāvakassa:聖弟子
Na sukaraṃ… gahetuṃ, gaṇetuṃ:「難以拿捏、無法計算」
Puññassa pamāṇaṃ:「福德的限量/大小」
‘Ettako puññābhisando… saṃvattatī’ti.
(無法說):「這樣多的福德盈滿導向所欲、所愛……」
Ettako:「這麼多」
此句延續上句,說明即使想估量,也說不上來「多少」福德會導向快樂與天界
Atha kho asaṅkhyeyyo, appameyyo, mahāpuññakkhandho tveva saṅkhaṃ gacchati.
那麼,它(此種福德)只能稱為無數、不可計量的,是一大福德之聚。
Atha kho:那麼、因此
Asaṅkhyeyyo:「無數的」
Appameyyo:「不可測量的」
Mahāpuññakkhandho:「大福德聚集」
Saṅkhaṃ gacchati:「成為一種名稱/歸類」
1. 衣服(Cīvara)之正受
2. 飲食(Piṇḍapāta)之正受
3. 住處(Senāsana)之正受
4. 醫藥(Bhesajja)之正受
每一項都以「無量心定(appamāṇa cetosamādhi)」為關鍵修持,顯示出居士與出家人在日常四資具中如何修福,並能轉染為淨。
‘‘Seyyathāpi, bhikkhave, mahāsamudde na sukaraṃ udakassa pamāṇaṃ gahetuṃ –
比丘們,就如在大海中,水的量是難以測量的——
Seyyathāpi:猶如、就如
Mahāsamudde:「大海」
Na sukaraṃ:「不容易、難以」
Udakassa pamāṇaṃ:「水的數量(衡量)」
Gahetuṃ:「去抓取、計算、量測」
‘ettakāni udakāḷhakānīti vā, ettakāni udakāḷhakasatānīti vā, ettakāni udakāḷhakasahassānīti vā, ettakāni udakāḷhakasatasahassānīti vā’,
不能說:「有這麼多缽水的量,有這麼多百缽水的量,這麼多千缽水的量,或這麼多十萬缽水的量。」
Ettakāni:這麼多
Udakāḷhaka:「水缽」,āḷhaka 是一種量器(如缽),常作為容量單位
Udakāḷhakasatāni / sahassāni / satasahassāni:百、千、十萬個水缽的量
Atha kho asaṅkhyeyyo appameyyo mahāudakakkhandhotveva saṅkhyaṃ gacchati;
而只能說是『無數、不可度量的大水聚』,這樣的名相才成立。
Atha kho:因此、那麼
Asaṅkhyeyyo:「無數的」
Appameyyo:「不可測量的」
Mahāudakakkhandho:「大水之聚、大水團」
Saṅkhaṃ gacchati:「成為(此)名相/歸類為…」
Evamevaṃ kho, bhikkhave, imehi catūhi puññābhisandehi...
同樣地,比丘們,若有聖弟子具足這四種福德盈滿……
Evamevaṃ:正如、同樣地
Imehi catūhi puññābhisandehi:這四種福德盈滿
Samannāgatassa ariyasāvakassa:所具足的聖弟子
...na sukaraṃ puññassa pamāṇaṃ gahetuṃ –
……是無法度量其福德的。
Puññassa pamāṇaṃ:「福德的數量」
Gahetuṃ:計量、度量
‘ettako puññābhisando kusalābhisando sukhassāhāro sovaggiko sukhavipāko saggasaṃvattaniko iṭṭhāya kantāya manāpāya hitāya sukhāya saṃvattatī’ti.
不能說:「這麼多的福德盈滿、善業盈滿,是快樂資糧、導向善趣、有快樂果報、導向天界、導致所欲、所愛、所悅、所益與快樂。」
Ettako puññābhisando...:同前段(略)
再次強調:此福德無法以「量」加以規範或定義
Atha kho asaṅkhyeyyo appameyyo mahāpuññakkhandhotveva saṅkhyaṃ gacchati.’’ti.
那它只能被稱為「無數、不可計量的大福德之聚」。
Mahāpuññakkhandho:「大福德團、大功德聚」
此處將「大海」之「水量」喻為「福德盈滿」
‘‘Mahodadhiṃ aparimitaṃ mahāsaraṃ,
大海無邊,是巨大的水聚,
Mahodadhiṃ:「大海」
Aparimitaṃ:「無邊的、不可限量的」
Mahāsaraṃ:「大池、大水聚」
Bahubheravaṃ ratanavarānamālayaṃ ratanagaṇānamālayaṃ;
(大海)含多驚怖(廣大深邃),是寶中之寶的集聚、寶石群的花串。
Bahubheravaṃ:「極可畏者」,意指浩瀚深邃、難量
Ratanavarānamālayaṃ:「最上之寶的串珠」
Ratanagaṇānamālayaṃ:「眾多寶石的花串聚」
表大海珍寶無數,喻福德之莊嚴深廣
Najjo yathā naragaṇasaṅghasevitā macchagaṇasaṃghasevitā,
如同諸多人群與魚群所依止的河川,
Najjo:「河流」
Naragaṇasaṅghasevitā:「人群所親近依止」
Macchagaṇasaṅghasevitā:「魚群所依止」
Puthū savantī upayanti sāgaraṃ.
無數地流入、趨向大海。
Puthū:「眾多地、無數地」
Savantī:「流入」
Upayanti:「前往、趨向」
Sāgaraṃ:「海洋」
🔍 此四句為大海譬喻完成:如同河流無數流入大海,福德亦如流水注入無邊海聚。
‘‘Evaṃ naraṃ annadapānavatthadaṃ,
同樣地,對於施與食物、飲水、衣服的人而言,
Evaṃ naraṃ:「這樣的人」
Annada:「施食者」
Pānada:「施飲者」
Vatthadaṃ:「施衣者」
Seyyānisajjattharaṇassa dāyakaṃ;
還有施與床臥、坐具與褥具的人,
Seyyā:「臥具」
Nisajja:「坐具」
Attharaṇa:「鋪具、褥墊」
Dāyakaṃ:「布施者」
Puññassa dhārā upayanti paṇḍitaṃ,
福德的水流將流向那位智者,
Puññassa dhārā:「福德的水流」
Upayanti:「流向」
Paṇḍitaṃ:「智者」
Najjo yathā vārivahāva sāgara’’nti.
如同載水之河川流入大海一般。
Vārivahā:「載水者」
Sāgara:「大海」
51. Dutiyassa paṭhame puññābhisandāti puññassa abhisandā, puññappattiyoti attho.
在第二品的第一經中,「puññābhisandā」(福德的盈滿)是指福德的積聚(puññassa abhisandā),意即為獲得福德(puññappatti)。
puññābhisandā:福德盈滿、福德的積聚
abhisandā:盈滿、積聚
puññappatti:福德的獲得
Kusalābhisandāti tasseva vevacanaṃ.
「kusalābhisandā」(善業盈滿)是「puññābhisandā」的另一種說法(vevacanaṃ,同義詞)。
kusalābhisandā:善業盈滿
vevacana:同義、別名
Te panete sukhaṃ āharantīti sukhassāhārā.
它們帶來安樂(sukhaṃ āharanti),因此稱為「sukhassāhārā」(帶來快樂之因)。
sukhassāhārā:快樂的食糧(意即導致快樂之因)
sukhaṃ āharanti:帶來快樂
Suṭṭhu aggānaṃ rūpādīnaṃ dāyakāti sovaggikā.
是出色地布施色等(rūpādīnaṃ dāyakā)上品者,稱為「sovaggikā」(善趣的、優善的)。
sovaggikā:導向善趣的,極優善者
rūpādīnaṃ dāyakā:對於色等(如衣服、飲食等)之布施者
Sukho nesaṃ vipākoti sukhavipākā.
它們的果報是快樂(sukho vipāko),因此稱為「sukhavipākā」(快樂果報者)。
sukhavipākā:具有快樂果報者
vipāka:果報
Sagge upapatti saggo, saggāya saṃvattantīti saggasaṃvattanikā.
生於天界(sagge upapatti)即是「sagga」(天界),導致升天(saggāya saṃvattanti)者稱為「saggasaṃvattanikā」(導向天界之因)。
saggasaṃvattanikā:導向天界果報之因
upapatti:生、投生
Cīvaraṃ paribhuñjamānoti…
所謂「使用僧衣」(cīvaraṃ paribhuñjamāno)是指為了僧衣而獲得衣物,即使缺乏針線等資具,無論是儲存、製作、披著,或當舊了拿來作為舖墊、鋪設地面,甚至撕碎作擦腳布,都稱為「使用中」。
cīvaraṃ paribhuñjamāno:正在使用僧衣者
paribhuñjati:使用、享用
sūcisutta:針與線
Yadā pana ‘‘pādapuñchanampi na sakkā ida’’nti sammajjitvā chaḍḍitaṃ hoti, tadā paribhuñjamāno nāma na hoti.
然而,當這衣物被認為「甚至不能用來擦腳」(pādapuñchana)而被掃淨後捨棄,則不再稱為正在使用中。
pādapuñchana:擦腳之用
chaḍḍitaṃ:捨棄
Appamāṇaṃ cetosamādhinti arahattaphalasamādhiṃ.
「無量心定」(appamāṇaṃ cetosamādhiṃ)是指證得阿羅漢果的定(arahattaphalasamādhi)。
appamāṇaṃ cetosamādhi:無量的心定
arahattaphala:阿羅漢果
Appamāṇo tassa puññābhisandoti iminā dāyakassa puññacetanāya appamāṇataṃ katheti.
說這布施者(dāyaka)的福德盈滿是無量的(appamāṇo),這是在說明施者的福德心意(puññacetanā)具有無量性。
puññacetanā:福德的意志或心意
appamāṇa:無量
Tassa hi ‘‘khīṇāsavo me cīvaraṃ paribhuñjatī’’ti…
因為他一再憶念:「漏盡阿羅漢在使用我所布施的僧衣」(khīṇāsavo me cīvaraṃ paribhuñjatī),因此由此心念所引生的福德心意變成無量。
khīṇāsava:漏盡者(阿羅漢)
anussaraṇa:憶念、反覆想起
Piṇḍapātādīsu pana yo…
至於飲食(piṇḍapāta)等資具,若有人僅憑一份飲食過七日生活,未再取他物,則稱為一直使用同一物品。
piṇḍapāta:食物供養(托缽所得)
Ekasmiṃ pana senāsane…
若於某一住處(senāsana)行走等活動,只要不換地方,就稱為仍在使用該住處。
senāsana:住處、住所
caṅkamantopi:來回行走
Ekena pana bhesajjena…
同樣,若以一種藥治病,直到痊癒且未換藥期間,也稱為仍在使用該藥。
bhesajja:藥物
vūpasanta:平息、痊癒
Bahubheravanti bahūhi bheravārammaṇehi samannāgataṃ.
「Bahubheravaṃ」是指具有多種可怖境相(bheravārammaṇa)的。
bherava:可怖、驚懼
ārammaṇa:所緣、境界
Ratanavarānanti sattannampi vararatanānaṃ.
「Ratanavarānaṃ」是指七種上妙寶物(sattaratanāni)。
ratanavarānaṃ:上妙寶
satta ratanāni:七寶
Ālayanti nivāsaṭṭhānaṃ.
「Ālayaṃ」是指居所、住處(nivāsaṭṭhānaṃ)。
Puthū savantīti bahukā hutvā sandamānā.
「Puthū savanti」是指許多河流匯集而來(眾多流動者)。
puthū:多的、眾多的
savati:流入、匯入
Sesamettha uttānameva.
其餘部分已十分明白,不需多加解釋。
標籤
- 00雜阿含總圖 (49)
- 01法句經總圖 (7)
- 02俱舍論總圖 (9)
- 03禪經總圖 (6)
- 04心理學 (12)
- 上課概論 (58)
- 大毘婆沙論 (2)
- 大乘經 (34)
- 大乘論 (29)
- 大般若經 (29)
- 大般涅槃經 (1)
- 大寶積經 (16)
- 中阿含 (37)
- 古德 (2)
- 正法念處經 (72)
- 阿毘達磨 (21)
- 現觀莊嚴論 (40)
- 無說而說 (12)
- 集論 (46)
- 楞伽經 (6)
- 瑜珈論 (9)
- 解深密經 (3)
- 對比 (1)
- 維摩詰所說經 (20)
- 增支部 (81)
- 雜阿含 (207)
- 雜阿含圖 (67)
- akṣayamatinirdeśasūtra (34)
- dia (2)
- ubuntu (2)